بازگشت آزادگان
بازگشت آزادگان

آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی

افزایش اسرای عراق نسبت به ما، آنها را به این فکر واداشته بود که طرح تبادل اسرا را بپذیرند؛ بنابراین در ۲۴ فوریه ۱۹۸۶ میلادی، قطعنامه ۵۸۲ به تصویب رسید و در بند ۴ آن مقرر شد هر دو کشور، با همکاری کمیته بین¬المللی صلیب سرخ در امور اسرای جنگی، هر چه زودتر تبادل اسرا را آغاز کنند.
در همین حین مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳/۹/۶۸ مصوبه¬ای را تنظیم کرد که طی آن در ۲۲ مرداد سال ۶۹، ستاد رسیدگی به امور آزادگان تشکیل شد و همه چیز برای استقبال از کبوتران زخمی و خسته وطن آماده شد.
اولین گروه آزادگان سربلند، در ۲۶ مرداد سال ۶۹ به میهن بازگشتند و شور و خاطرات پیروزی انقلاب را در یادها زنده کردند. در طی ۸ سال دفاع مقدس، ۴۵ هزار رزمنده به اسارت ارتش تجاوزگر عراق درآمدند؛ ولی فقط ۴۰هزارتن از آنها به میهن بازگشتند. شماری از این افراد، به علت همکاری نکردن ارتش عراق با صلیب سرخ و عدم اعلام آمار دقیق اسرای ایرانی، مفقودالاثر شدند که وضعیت تعدادی از آنها تا به حال معلوم نشده است. شمار دیگری هم از این اسرا، زیر شکنجه¬های وحشیانه و ددمنشانه ارتش عراق و یا به علت عدم رسیدگی پزشکی و بهداشتی در زمان مجروحیت به شهادت رسیدند.
پس از بازگشت آزادگان به میهن، ۲۷۰ واحد ستادی در سراسر کشور تشکیل شد که وظیفه خدمت رسانی به آزادگان عزیز را برعهده داشت. دراین¬باره، باید یادآور شد که در سال تحصیلی ۱۳۷۵، بیش از ۵ هزار و سیصد نفر از آزادگان سرافراز، موفق به راهیابی به عرصه علم و دانش در دانشگاه¬ها شدند که از این تعداد، ۳۶۵ نفر، موفق به اخذ مدرک در رشته¬های پزشکی، دندان¬پزشکی و داروسازی شدند و ۴۰۶ نفر هم در رشته¬های مهندسی فارغ¬التحصیل گردیدند.
امام خمینی(ره)
ـ «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرور آزادگی¬اند و احرار جهان آنان را زمزمه می¬کنند.»
[صحیفه نور، ج۲۱] ـ «عزیزان من سید و مولای همه ما حضرت موسی بن جعفر بیش از همه¬ی شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به سر بردند برای اسلام عزیز. شما صبر کنید خداوند فرج را ان¬شاءالله¬تعالی نزدیک می نماید و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد می-فرماید: به همه عزیزان دربند سلام مرا برسانید. من از دعای خیر فراموشتان نمی¬کنم». [همان] ـ «ما را چه رسد که با این قلم¬های شکسته و بیان¬های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودان و اسیرانی که در جهاد فی سبیل¬الله جان خود را فدا کرده و یا سلامت خویش را از دست داده¬اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده¬اند مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم؟ زبان و بیان ما عاجز از ترسیم مقام بلند¬پایه¬ عزیزانی است که برای اعتلای کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جانبازی نموده¬اند.
[صحیفه نور، ج۱۹] مقام معظم رهبری
ـ «یکی از چیزهایی که شما را، دل¬هایتان را زنده نگه می¬داشت، پر امید نگه می¬داشت. یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند . حال پدری را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت می¬شود فهمید.»
[مجله آزادگان، ش۲۲، بهار۷۶، ص۸] ـ «مسأله اسارت طولانی این ملت به نوبه خود امتحان دیگری بود که ملت ما با موفقیت آن را به انجام رسانده و اسرای ما همانند ملت ایران از خود آزادمردی نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازی به وطن بازگشتند».
ـ «شما در دوران اسارت شرایط سختی را گذراندید. اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگی خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندی ملت خود در برابر دشمن شدید».
ـ «ایستادگی و مقاومت آزادگان سرافرازمان در طول سال¬های سخت اسارت، ملت ایران را روسفید و سربلند کرد و ما بازگشت پیروزمندانه آنان را به میهن اسلامی حادثه¬ای می¬دانیم که دست قدرت الهی آن را رقم زد».
[۲۷ مرداد ۱۳۷۷، سخنرانی به مناسبت بازگشت آزادگان] شهید دکتر مصطفی چمران
ـ «ابوترابی، عارف شیدایی بود که رازونیاز عاشقانه¬اش با خدای بزرگ در نیمه¬های شب، دل عشاق را آب می¬کرد. آنقدر آرام و مطمئن بود که گویی از عمق اقیانوس برآمده، آن¬چنان ساکت همچون آسمان که در شب¬های پاک پرستاره، در دل شب-زنده¬داران غوغا به پا می¬کند. اما در عین حال رزمنده¬ای بود که در صحنه¬ی نبرد طوفان به پا می¬کرد، فریاد خشمش زهره را آب می¬نمود و از شیرِ جسورتر و اراده¬اش پولاد را خجل می¬کرد. از هیچ مأموریتی روبرنمی¬گرداند و در مقابل هیچ دشمنی عاجز نمی¬شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.