تحقير شاه در واشنگتن و آغاز پايان کار او
تحقير شاه در واشنگتن و آغاز پايان کار او

تحقير شاه در واشنگتن و آغاز پايان کار او

دو ديدار از ديدارهاي متعدد محمدرضاشاه پهلوي از آمريكا «۲۳ آبان» و به فاصله ۲۸ سال ازهم آغاز شده بود. يكي از اين دو سفر ۲۳ آبان ۱۳۲۸ و ديگري ۲۳ آبان ۱۳۵۶ شروع شده بود.
آخرين ديدار شاه سابق به عنوان رئيس كشور ايران از آمريكا ۲۳ آبان ۱۳۵۶ (۱۴ نوامبر ۱۹۷۷) آغاز شد كه ضمن آن در واشنگتن با تظاهرات دامنه دار مخالفان ايراني اش رو به رو، شديدا تحقير شد و وجهه خودرا نزد دولتهاي غرب از دست داد كه در تضعيف روحيه اش نقش موثر داشت. شاه از واشنگتن به پاريس رفت كه در آنجا هم با چنين تظاهراتي كه وسعت آن قبلا سابقه نداشت رو به رو شد. تظاهرات ضد شاه ازآن پس، در برون مرز و درون مرز تا ۱۴ ماه بعد كه ايران را براي هميشه ترك گفت ادامه يافت.
در آبان ۱۳۵۶ به شاه گفته بودند که به مصلحت او نيست به آمريکا و اروپا برود که گوش نکرده بود. مقامات مربوط که چنين ديدند از عوامل خود در آمريکا خواستند که با تهيه بليت سفر هوايي، ايرانيان هوادار سلطنت را از اکناف آمريکا براي جمع شدن مقابل کاخ سفيد و کف زدن براي شاه به واشنگتن بفرستند و همچنين شماري از افسران را [به صورت مسافر معمولي] با زن و فرزند از تهران به واشنگتن فرستادند تا کنار کاخ سفيد به جمع هواداران شاه به پيوندند و در صورت تظاهرات ضد شاه، با مخالفان درگير شوند تا ثابت شود که شاه چند برابر مخالفان، هوادار دارد. ولي اين هواداران به محض مشاهده انبوه دانشجويان مخالف دست به فرار زدند و به فروشگاهها رفتند و به خريد کردن سوغاتي پرداختند!.
پليس واشنگتن با تظاهرکنندگان ضد سلطنت که سنگ پراني هم مي کردند با شليک گاز اشک آور مقابله کرد و دود حاصل از اين گاز به چشم شاه که در کنار کارتر ايستاده بود تا به اظهارات تشريفاتي او در مراسم استقبال پاسخ دهد فرو رفت و اشک اورا در آورد که دستمال بر چشم گرفت، و عکس او به همين صورت در رسانه هاي آمريکا انتشار يافت، سکه آريامهر بودن اورا شکست و تحقير شد
بسياري از مورخان متفق القول نوشته اند كه رضاشاه و پسرش بمانند يكديگر با سياست و حمايت خارجي بالا آمدند و به همان گونه هم پايين رفتند و هر دو در تبعيد درگذشتند و …. رضاشاه با حمايت انگليسي ها با کودتاي ۱۲۹۹ روي کار آمد و چون بعدا متمايل به آلمان شد برکنار و تبعيدش کردند و در تبعيد در آفريقاي جنوبي درگذشت و جسدش مدتها در مصر بود. محمدرضاشاه هم با تاييد دولت لندن در آغاز اشغال نظامي سپتامبر ۱۹۴۱ به شاهي رسيد، با حمايت انگلستان و آمريکا با کودتاي ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ به سلطنت باز گشت و چون دو دهه بعد دم از استقلال ملي و تمدن بزرگ زد حمايت غرب را از دست داد، مجبور به ترک کشور به صورت «فرار» شد و در تبعيد و در به دري در مصر درگذشت و جسدش در همانجا (درقاهره) باقي مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.