اهدای خون
اهدای خون

روز اهدای خون

آیا می¬دانید بیشترین مصرف¬کنندگان فرآورده¬های خونی در کشور چه کسانی هستند؟ آری، بنا بر گفته رئیس سازمان انتقال خون، بیشترین مصرف¬کنندگان فرآورده¬های خونی در کشور، بیماران خاص، به ویژه تالاسمی¬ها، هموفیلی¬ها و دیالیزی¬ها هستند که در مجموع، بیش از صد میلیارد تومان فرآورده های خونی به طور رایگان دریافت می¬کنند. پس از آنها، بیماران شیمی¬درمانی قرار می¬گیرند که بیشترین نیاز را به پلاکت و گلبول قرمز دارند و دسته سوم کسانی هستند که تحت عمل جراحی قرار می گیرند.
با وجودی که از اول انقلاب تاکنون، جمعیت بیش از دو برابر افزایش نیافته، ولی نسبت به ۳۰ سال قبل، میزان اهدای خون، ۱۷ برابر و اهدای فرآورده¬های اولیه بیش از ۳۰ برابر شده است. سالانه حدود ۵/۲ میلیون فرآورده¬های خونی در اختیار مردم قرار می¬گیرد.[۵۳] خدا را شاکریم که میزان اهدای احسان¬های بی¬منّت مردم ما بسی بیشتر از میزان افزایش جمعیت ماست.

شرح وظایف و عملکرد سازمان انتقال خون
۱٫ انتخاب صحیح اهداکننده
۲٫ آزمایش های لازم جهت تهیه خون سالم
آزمایش های مختلفی روی نمونه خون، انجام می¬شود. برای مثال، چند مورد از انواع آن را ذکر می¬کنیم:
تعیین گروه خونی و RH
آزمایش شناسایی بیماری¬های خطرناکی نظیر هپاتیت، ایدز و بیماری¬هایی که از راه تماس جنسی منتقل می¬شود، مثل سفلیس.
۳٫ از دیگر وظایف سازمان، تهیه خون و فرآورده¬های خونی است؛ آن هم در شرایط کاملاً استاندارد.
۴٫ نگهداری و حمل خون و مشتقات آن جهت رفع نیاز بیماران، از اهم وظایف این سازمان به حساب می¬آید.
۵٫ جداسازی سرم و پلاسمای خون، جهت درمان برخی از بیماری¬ها.
۶٫ آزمایش های مختلف، قبل از پیوند اعضا، برای جلوگیری از عدم پذیرش عضو جدید پیوندی در شخص بیمار.

حجامت، در دین مبین اسلام توصیه شده است؛ اما ترویج حجامت برای افراد سالم، منافی فرهنگ اهدای خون است. بنابر گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران مطابق آخرین مقررات جهانی، افراد حجامت¬شده مجاز به اهدای خون نیستند، مگر آنکه یک سال از آخرین حجامت آنان گذشته باشد.
علاوه بر این، فتواهای زیادی از مراجع عظام مبنی بر ارجحیت اهدای خون بر حجامت وجود دارد. حجامت، امر ممنوع¬شده-ای نیست؛ اما جایگزینی اهدای خون به جای حجامت در افراد سالم موجب زندگی¬بخشی به دیگر هم¬نوعان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.