روز جهانی بهداشت و سلامتی (7 آوریل)
روز جهانی بهداشت و سلامتی (7 آوریل)

روز جهانی بهداشت و سلامتی (۷ آوریل)

هر سال، روز ۷ آوریل، ۱۸ فروردین ماه، روز جهانی سلامت، در کشورهای مختلف، گرامی داشته می‏شود. شعار امسال این روز، از سوی سازمان بهداشت جهانی، “شهرنشینی و سلامت” تعیین شده است.
در سال ۱۹۴۸ میلادی، در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد. در ژوئن همان سال هم نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از ۶۱ کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی سلامت شناخته می‏شود. گفته می‏شود که نام‏گذاری این روز توسط دکتر محمد حسین حافظی، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس نیویورک، به صورت پیشنهادی در ۱۲ آگوست ۱۹۴۶ صورت گرفته است.
بهداشت در واقع زیر بنای فعالیتهای اقتصادی و پیشرفتهای اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند.
بهداشت عبارت است ازعلم وهنرپیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، می توان در مجموع، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.
در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است. دراصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماریها، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است.
مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند .
به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
۱- سالم سازی محیط زیست.
۲- کنترل بیماریهای واگیردار.
۳- آموزش بهداشت عمومی.
۴- ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماریها.
۵- ایجاد و توسعه، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد ازحق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند.
اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد .
بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسانها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب ، زمین و… جلوگیری نمایند و از گسترش بیماریهای واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.