سربازان دلیر
سربازان دلیر

شهادت سربازان دلیر: بخارایی امانی صفارهرندی و نیک نژاد

شهادت سربازان دلیر اسلام : بخارایی ،امانی ، صفار هرندی و نیک نژاد عاملین اعدام انقلابی حسنعلی منصور (مجری قانون کاپیبتو لاسیون )(۱۳۴۴ش)
پس از حادثه فيضيه و قيام خونين ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، عده‏اي از متدينين و چهره‏هاي موجّه بازار تهران به اين نتيجه رسيدند كه مبارزه سياسي با رژيم شاه بي فايده است و بايد فكري براي براندازي آن كرد و تنها راه آن نيز اقدام مسلحانه عليه رژيم و عناصر اصلي آن است.
لذا تعدادي از اين افراد شامل حاج صادق اماني ، حاج مهدي عراقي ، حبيب اللَّه عسكر اولادي، عباس مدرسي فرد ، احمد شهاب ، صادق اسلامي و سيد اسداللَّه لاجوردي و. . . دست به تركيب و تلفيق شش هيئت مذهبي مهم و داراي گرايش سياسي از ميان هيئت‏هاي عزاداري سنّتي تهران زدند كه نتيجه آن ، پديد آمدن سازمان يا گروه “هيئت‏هاي مؤتلفه اسلامي” با مشي مسلحانه بود. اكثر اعضاي اين هيئت‏ها از مقلدان حضرت امام خميني(ره) و وجه مشترك آنان ، پذيرش اسلام به عنوان يك ايدلوژي سياسي و رهبري و مرجعيت امام خميني(ره) بود.
پس از مدتي جمعيت مؤتلفه اسلامي ، قصد آغاز مبارزه مسلحانه عليه رژيم پهلوي را داشتند كه در ابتدا امام آن را نهي نمودند. تا اين كه حضرت امام به تركيه تبعيد شدند و ياران مؤتلفه ، پس از كسب اجازه از آيت‏اللَّه مرتضي مطهري و اذن آيت‏اللَّه العظمي سيد محمد هادي ميلاني ، تصميم به ترورِ انقلابي حسنعلي منصور نخست وزير سپرده شاه گرفتند. حسنعلي منصور كسي بود كه براي تصويب و اجراي قانون ننگين كاپيتولاسيون تلاش زيادي از خود نشان داد و فرياد حق‏خواهي امام خميني(ره) در اعتراض به اين قانون را با تبعيد آن حضرت به تركيه پاسخ گفت.
با اعدام انقلابي منصور در اول بهمن ۱۳۴۳ ، شهيد محمد بخارايي عاملِ اعدام منصور به دست مأموران ساواك افتاد و سپس ديگر يارانش نيز دستگير شدند. پس از مدتي ، رژيم پهلوي در يك دادگاه فرمايشي اعضاي اين گروه را به اعدام و زندان طولاني مدت محكوم كرد. به طوري كه برخي از آنان تا پيروزي انقلاب اسلامي در زندان ماندند و در بين زندانيان سياسي به قَتَله (كشندگان) منصور معروف بودند.
شهيد صادق اماني در دادگاه دلاورانه از خود و راهي كه در پيش گرفته بود دفاع كرد و با اشاره به حوادث خونين ۱۵ خرداد ۴۲ گفت : ما با بررسي اوضاع به اين نتيجه رسيديم كه پاسخ به اين مسأله از لوله تفنگ مي‏تواند خارج شود. سرانجام در سحرگاه ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ ش ، حاج صادق اماني ، محمد بخارايي ، مرتضي نيك‏نژاد و رضا صفار هرندي اين چهار فرزند شجاع و برومند اسلام ، در راه پاسداري از ارزش‏هاي متعالي اسلام و در مسير پر بركت نهضت امام خميني(ره) جهت برپايي حكومت اسلامي در ايران ، عاشقانه شربت شهادت نوشيدند و به لقاءاللَّه نائل آمدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.